My kids

Sila ler klik..jangan malu malu

Wednesday, July 31, 2013

Solid food for irfan....



Bayi hanya perlu diberi susu ibu sahaja dari lahir hingga usia 6
 bulan dan teruskan penyusuan sehingga usia 2
 tahun...makanan pelengkap boleh diperkenalkan pada usia 6
 bulan....
Pengalaman aku ngan batrisyia byk yg aku dah lupa esp melibatkan benda2 kecik macam bubur nih...aku tak ingat aku mula wat bubur utk dia usia baper bulan...yg pasti selepas 6
 bulan lar...
baby memang tidak boleh makan makanan pelengkap sehingga usia 6
 bulan sebab dah pernah jadi kes..kesian kat baby...so ikut nasihat doktor...
mula2 aku bg nestum jer kat irfan...sampai lar usia nak cecah 8 bulan baru aku wat bubur untuk dia...

mula2 aku wat bubur  bubuh carrot jer..tapis halus...tgk dia ok aku tambah ayam...tapis halus lagi

then misi suh lenyek jer..tak yah tapis...lagi berselera dia makan...

skang aku dah pelbagaikan

kekadang bubuh cauliflower, sawi, ayam, daging, ikan merah, ikan tenggiri...

  

ni bekal untuk irfan ke taska...aku wat bubur pagi nak gi kerja..panas2 masuk dalam termos..kat taska nanti cikgu suapkan 2 kali makan...

nanti balik keje kekadang aku suap gak kekadang minum susu badan jer..


dia nampak jer aku bawak bekas nih dah melompat2 dah dia...
nampak sgt mak masak sedap...hahaha



makan dgn begitu berselera lagi...

caner aku nak tau irfan dah kenyang ke belum...dia tak pandai cakap 'tak nak' atau  geleng kepala utk bg tau yg dia dah full
apa yg aku prasan adalah dia akan wat bubbling bila dia rasa kenyang...menyembur bubur balik, kenyang lar tuh...kalo tak kenyang lagi kiter dah stop bg bubur, dia nangis lar...

arini irfan genap 9 bulan...Alhamdulillah...meniarap dah makin expert...macam2 stail dia leh wat...lasak tok sah cakap...dah ada tanda2 nak merangkak..dah boleh duduk dengan bantuan....terbaru skali gigi sudah keluar...aku tak nampak sebab aku rabun dekat..tp masa suap dia memang boleh rasa gigi berlaga ngan sudu....bila dah ada gigi makin kuat lar menggigit...bertuah sungguh...







si kakak yg sayang sangat ngan adik sampai tak leh nak biar sgt berdua...suka wat eksperimen kat adik...tekan2 perut lar, peluk kuat2...macam2 lar...kalo dia tgh tgk tv, jgn harap nak suh tlg tgk kan adik..wat tak tau jer...jgn lar adik tarik rambut dia sket, tersepak ker apa..siap marah adik macamkan adik faham sgt...kekadang siap mengadu ngan aku cakap irfan wat kakak...alahai...


nama sy irfan..sy suka gigit apa sahaja yg melintas depan mata....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...